Kampania "Liczy się ciepło"

Obecna sytuacja na rynku dostaw energii cieplnej wywołała dyskusję na temat oszczędzania ciepła. Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych zadało sobie pytanie co tak naprawdę wiedzą w tej kwestii Polacy i Polki, jaki jest poziom tej wiedzy oraz to co najważniejsze czego oczekują w tym zakresie. Badanie konsumenckie zrealizowane jesienią 2022 r. przez ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. na zlecenie Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych (PTEZ). Respondenci zostali zapytani o codzienne zwyczaje dotyczące ogrzewania miejsca zamieszkania. Badanie pozwoliło poznać poziom świadomości konsumentów ciepła i ich sposobów na jego oszczędzanie. Dziś wiadomo, że Polacy czują się niedoinformowani i poszukują poradnictwa w zakresie oszczędzania ciepła.

Kampania "Liczy się ciepło" jest odpowiedzią na diagnozę. Jak wietrzyć w zimie, by nie wywietrzyć portfela? Jak ustawić meble, by nie zablokować przepływu ciepła z grzejników? Jaka temperatura kaloryfera daje oszczędności widoczne w rachunkach za ciepło?

Głównym celem kampanii „Liczy się ciepło” jest zachęcenie Polaków do optymalnego gospodarowania ciepłem w mieszkaniach. PTEZ wychodzi z inicjatywą i wspiera zmianę codziennych nawyków poprzez dostarczenie praktycznych wskazówek, jak dbać o ciepło w mieszkaniu, by zachować komfort i zadbać o ekonomię. Co Polacy wiedzą o ogrzewaniu?

Organizatorzy kampanii postanowili zaprosić do współpracy przedstawicieli różnych branż, którzy mają wiedzę praktyczna jak oszczędzać i w jaki sposób przekłada się to na rachunki. Wywołana dyskusja ma na celu pokazać każdy może oszczędzać ciepło w swoim mieszkaniu i jednocześnie optymalizować rodzinny budżet. Np. Wystarczy obniżyć temperaturę w kaloryferze zaledwie o jeden stopień, by zaoszczędzić aż 5 % na rachunkach. Kampania jest skierowana do mieszkańców ale również zarządców wspólnot mieszkaniowych czy spółdzielni mieszkaniowych.

Sercem kampanii jest strona internetowa www.liczysiecieplo.pl stanowiąca kompendium wiedzy poradniczej dla odbiorców indywidualnych oraz instytucjonalnych. Kampanię wspierają kreatywne spoty wideo oraz intensywna promocja w Internecie i w mediach tradycyjnych. W kształtowaniu właściwych nawyków pomagają bohaterowie kampanii – Iza i Marek Ciepłopolscy. Warto wybrać się na wirtualny spacer po ich mieszkaniu i przekonać się, jak oszczędzać ciepło.

Nie tylko porady dla mieszkańców Inicjatywa „Liczy się ciepło” zwraca także uwagę na znaczenie ekologii i wpływ oszczędzania ciepła na środowisko. Jednym z elementów projektu jest kampania edukacyjna dotycząca rządowych programów dotacyjnych wspierających termomodernizację budynków i wymianę źródeł ciepła. W tym aspekcie PTEZ współpracuje z Narodowym Fundusz Ochrony Środowiska i Bankiem Ochrony Środowiska. Ponadto w ramach kampanii zaplanowano webinar dla zarządców nieruchomości i właścicieli nieruchomości prywatnych, na którym będą mogli dowiedzieć się, jak skutecznie oszczędzać ciepło i zmniejszać jego zużycie. W styczniu odbyło się regionalne spotkania we Wrocławiu na temat oszczędzania, termomodernizacji budynków i dofinansowania wymiany źródeł ciepła.
Patronami honorowymi kampanii są: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Bank Ochrony Środowiska.

Jeszcze kilka słów o kampanii
Organizatorzy z jednej strony zakładają dialog z odbiorcami ciepła, z drugiej zaś wzrost świadomości klientów instytucjonalnych: spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorstw, placówek ochrony zdrowia czy placówek oświatowych, na temat korzyści z termomodernizacji budynków czy wymiany źródeł ciepła. Kampania ma wyposażyć Polki i Polaków w wiedzę na temat tego, w jaki sposób postępować, aby zmniejszyć niepotrzebne zużycie ciepła w domach.
Inicjatywa "Liczy się ciepło" zwraca uwagę na znaczenie ekologii i wpływ oszczędzania ciepła na środowisko. Jednym z elementów projektu jest kampania edukacyjna dotycząca rządowych programów dotacyjnych, wspierających termomodernizację budynków i wymianę źródeł ciepła.
We wtorek, 24 stycznia, w siedzibie Starostwa Powiatowego we Wrocławiu odbyło się spotkanie pt. „Jak zacząć oszczędzać na ogrzewaniu budynków?”. W trakcie wydarzenia rozmawiano na temat sposobów na zmniejszenie zużycia ciepła w budynkach, jak również finansowania inwestycji poprawiających efektywność energetyczną.

W wydarzeniu udział wzięli eksperci PTEZ, spółek działających na terenie Wrocławia – Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A. i Fortum Power and Heat Polska, przedstawiciele Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Banku Ochrony Środowiska. Specjaliści na co dzień zajmujący się zagadnieniami ogrzewania mieszkań i transformacji energetycznej podpowiadali, w jaki sposób można ograniczyć zużycie ciepła. Przedstawiono szereg rozwiązań, które mogą ułatwić finansowanie inwestycji podnoszących efektywność energetyczną budynków, a tym samym zachęcić zarządców i właścicieli nieruchomości do realizacji tego rodzaju przedsięwzięć. Przedstawiciele Spółki ZAMG uczestniczyli w tym spotkaniu. Od lat wspieramy naszych klientów w kwestii termomodernizacji, więc jest to istotna kwestia dla naszej działalności.

W trakcie kampanii zaplanowano webinar dla zarządców nieruchomości, jak i właścicieli nieruchomości prywatnych, na którym będą mogli dowiedzieć się, jak skutecznie oszczędzać ciepło i zmniejszać jego zużycie. W grudniu i styczniu odbędą się cztery regionalne spotkania w różnych częściach Polski, podczas których mieszkańcy, ale również osoby zarządzające wspólnotami i spółdzielniami, przedsiębiorcy i przedstawiciele instytucji publicznych dowiedzą się więcej, na temat termomodernizacji budynków jedno- i wielorodzinnych, jak również korzystania z dofinansowań w zakresie wymiany źródeł ciepła.


Porady, jak skutecznie oszczędzać ciepło można uzyskać odwiedzając stronę internetową www.liczysiecieplo.pl i samemu udając się na wirtualny spacer po mieszkaniu, samodzielnie weryfikując, jakie działania podjąć aby zaoszczędzić ciepło we własnym domu. Każdy użytkownik może przekonać się, w jaki sposób zacząć oszczędzać ciepło i tym samym zmniejszyć koszty ogrzewania swojej nieruchomości.
Przewodnikami, którzy będą doradzać w kwestii oszczędzania energii są Iza i Marek Ciepłopolscy - małżeństwo, które stara się zadbać o komfort cieplny we własnym mieszkaniu, dyskutując o przyzwyczajeniach i nawykach dotyczących ogrzewania. Na stronie na Facebooku i w serwisie Tik Tok użytkownicy mogą śledzić perypetie dwójki bohaterów, a tym samym znajdować inspiracje do wdrożenia we własnym domu.

Organizatorem kampanii „Liczy się ciepło” jest Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych - organizacja zrzeszająca czołowe przedsiębiorstwa ciepłownicze działające w naszym kraju.

Więcej informacji znaleźć można:

Więcej informacji znaleźć można:
na stronie www.liczysiecieplo.pl
na stronie na Facebooku: www.facebook.com/liczysiecieplo
na profilu na TikToku: www.tiktok.com/@liczysiecieplo.pl
na stronie www.ptez.pl
na stronie www.doradztwo-energetyczne.gov.pl
na stronie www.cire.pl/artykuly/serwis-informacyjny-cire-24/wystartowala-kampania-ptez-liczy-sie-cieplo

Ponadto Kampania edukacyjna „20 stopni” - zachęta do oszczędzania energii przez obniżenie temperatury w mieszkaniach.
Obniżając temperaturę w mieszkaniu, oszczędzamy na wielu poziomach jednocześnie. Przede wszystkim obniżamy wartość rachunków. Żeby nie marnować, nie trzeba wiele. Wystarczy zmienić nawyki. Nie trzeba wielkich inwestycji. Wystarczy zastosować kilka prostych wskazówek, które obniżą zużycie ciepła i wysokość rachunków, przedstawionych na stronie www.muratordom.pl/aktualnosci/ogrzewanie-mieszkania-i-zatrzymywanie-ciepla-jak-utrzymac-cieplo-w-mieszkaniu-proste-sposoby-na-oszczedzanie-ciepla-aa-uQdk-ixMR-jcGw

Wiele stron branżowych omawia różne sposoby oszczędzania ciepła:
https://www.techsterowniki.pl/blog/10-sposobow-na-nizsze-rachunki-za-ogrzewanie
https://weglokoksenergia.pl/pl/cieplo-systemowe/oszczedzaj-cieplo-poradnik
https://termomodernizacja.pl/oszczedzanie-ciepla-nie-jest-trudne-a-przynosi-znaczne-korzysci/

 

Powered by Quick.Cms | Design ProjektGraficzny.com